reklama

Prečo ľudia páchajú ukrutné zverstvá

Často sa pristihnem pri tom, že si kladiem otázky, na ktoré je veľmi ťažké nájsť odpovede, pretože tých alternatív je veľa. Snažím sa porozumieť veciam a situáciám, ktoré ma obklopujú, a ktoré sa ma týkajú. Jedna z týchto tém, ku ktorej sa pravidelne vraciam, je genocída. A včera som si konečne prečítala myšlienku, ktorá mne osobne pomohla pochopiť, ako sa môžu ľudia poddať takému ukrutnému zlu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (17)

Začiatkom týždňa som si začala čítať spisy C. G. Junga a včera som naďabila na zaujímavé myšlienky. Jung píše o kolektívnom a individuálnom nevedomí. Každý človek ma určitú časť z oboch vytesnenú, čo sa dá chápať laicky tak, že si ju nechce uvedomiť, priznať si to, teda ju odsúva mimo svojho vedomia.
Jung píše, že pri vytesnení určitej individuálnosti, sa taktiež znižuje úroveň morálnosti. Konanie ľudí podlieha kolektívnej morálke, ktorá je nižšia, než tá individuálna. Teda, zlo sa nepácha v mene konkrétneho človeka, ale je filtrované kolektívnou morálnosťou,
A ja som si uvedomila následujúce situácie, ktoré sú k tejto téme príbuzné. Počas štúdia sa často stáva, že študenti opisujú. Vzájomne sa povzbudzujú k odpisovaniu s nosnou myšlienkou "študenti predsa, vždy odpisovali". Keď sa vžijem do pozície študenta, nie je také ťažké poddať sa a použiť ťahák. Ak však skúšku podstupujem individuálne pod vlastným menom, mám morálne zábrany podvádzať, pretože ja podvádzať nechcem. A každý z nás máme tieto dve vedomia v sebe. Vedomie študenta, ktorého kolektívna morálka toleruje ťahák a individuálne vedomie, keď naša osobná morálka nám zabraňuje použiť ťahák a uľahčovať si to.
Táto situácia je len príklad, aby bolo pre nás ľahšie vžiť sa do pozície, v ktorých je vidieť dva druhy vedomia. Nevedomie funguje na podobných princípoch. To, čo sa vytesňuje a nepúšťa do života, sa snaží do života dostať, používajúc čoraz väčšiu silu. Príklad: ľudia, ktorí sa snažia žiť v pokoji, bez konfliktov, milovať všetkých, neubližovať, môžu maž v noci sni v ktorých sú agresívni. Často vedomie zabráni takejto priamej reči a násilie v sne pácha niekto iný. Snom sa dá rozumieť aj tak, že každý obraz je určitá naša časť a týka sa nás.


Teda skupiny, ktoré vedome sa snažia o dobro a vytesňujú všetko, čo by mohlo byť považované za škvrnu na ich rúchu, sú vystavené nevedomým silám, ktoré chcú integrovať vytesnenú časť vedomia. Čím viac ľudia búrajú hranice svojej individuálnosti a rozširujú svoje kolektívne vedomie, o to viac sú vystavení kolektívnemu nevedomiu, ktoreho morálnosť je omnoho nižšia.
Jeden zo spôsobov ako sa nevedomé dostáva do života je projekcia. Laicky môžeme povedať, že projekcia je to, čo nám vadí na druhých, pričom je to v nás. Teda premieta do druhých vlastnosti, povahové črty, ktoré patria nám. Projekcia teda dostáva nepozorovane materiály z nevedomia do života. Tu podotkneme, že je to spôsob, ktorý nevedie k rastu, či zrelosti osobnosti, pretože materiál je nespracovaný. Teda do vedomia sa dostáva nefiltrovaný materiál.
A tu sa dostávame ku príkladu, ktorý spustil tento článok: genocída. Táto teória mi umožňuje uchopiť "ako sa to mohlo stať, ako je to možné".
Teda kolektív, rasa, národ, ktorý sa vedome usiluje o dobro, je vystavení silám kolektívneho nevedomia. Čím viac bude seba glorifikovať, (Jung píše o inflácii ducha, bohorovnosti), stavať sa do priaznivého svetla, o to väčšie budú sily, ktoré sa budú snažiť nadobudnúť rovnováhu a dostať sa do života. Jednoducho povedané, čím viac sa bude hrať na boha, o to viac pekla sa uvoľňuje. Nie preto, že dobré úmysly neexistujú,ale preto, že sa vytesňuje tá menej príjemná časť nás, ktorá nás robí prízemnými a pokornými. Tá časť nás, ktorú ak pustíme do vedomia nám pripomína, že nie sme o nič lepší ako iní.
Ak to do vedomia nie sme schopní vpustiť, nastáva projekcia, kde to zlé vidíme v tých druhých. Naše nafúknuté ego to vníma ako hrozbu a urobí všetko, aby to zlo v tých druhých zastavilo. Aj za cenu, že to zlo pochová zaživa, upáli, rozštvrtí a spáli.

Nora-Soul Slížová

Nora-Soul Slížová

Bloger 
  • Počet článkov:  415
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek, ktorý si chce nájsť čas pre uvedomenie si vlastných myšlienok, postojov, názorov. Pochopiť určitú vec, teóriu, či událosť, mi prináša osobný rast a vytúžený pocit štastia. Zoznam autorových rubrík:  Moja RodinaDining GuidePrúd myšlienokTo čo ma potešiloTo čo ma zarmútiloVedeli ste, že...?o životez vlakuZvieraciereaders diarySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu