reklama

Zubár, ktorý mi pomohol netriasť sa od strachu

Panický strach zo zubárov je pomerne rozšírená " diagnóza" Trpia ňou malí aj veľkí. Dôvodov je niekoľko, strach odpozorovaný od rodičov alebo otrasný- traumatický zážitok ako popísala Martinka tu. Ja som mala panický strach 20 rokov, až kým som nevkročila do ambulancie jedného Pána doktora...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Návšteva zubára v detstve bola hotová katastrofa. Prehliadky sme absolvovali nečakane, ak by sa prehliadka avizovala 99% žiakov by našla spôsob ako ten deň do školy neprísť. Dôvod je presne taký, aký opísala Martina.
Po ukončení ZŠ ma do zubárskeho kresla už nič nedostalo, čo malo pre môj chrup neblahé následky. Bolesti zubov sa dali vydržať, ružové pilulky boli spásou. Horšie to bolo, keď sa mi zapálil zubný kanál a bolesť sa utlmiť nedala. Po týždni bolesti a pracovnom víkende, kde som tlmočila na jednej konferencii v Seredi, ma známi proste naložili do auta a odviezli k zubárovi.
Bola nedeľa večer a bolesť ma doslova prinútila kapitulovať a usadnúť do zubárskeho kresla. Po doriešení akútneho stavu som odletela na služobku s čudným hnedým roztokom, ktorý tíšil bolesť. Karhanie lekára, že som práve o chlp predišla otrave krvi a možnej lopate, nenašli úrodnú pôdu, už sme sa viac nevideli.

Potom prišla chvíľka v ktorom zdravý rozum na chvíľu zvíťazil nad strachom a ja som sa objednala k zubárovi v Galante, kde som vtedy pracovala.
Pár dní pred termínom mi prestalo chutiť jesť, nemohla som spať a obchádzali ma mdloby. Osudnú hodinu som pozbierala všetku svoju odvahu a vybrala sa do ambulancie pána doktora Péterváriho.
Pred ambulanciou som hodnú chvíľku predýchavala, nejako ma ruka nechcela poslúchať a zazvoniť, možno pomohlo to, že nerada meškám, tak som napokon zazvonila a vstúpila do čakárni. Moje modlitby boli vyslyšané a predo mnou boli dvaja alebo traja pacienti. Chrbtom som sa postavila k dverám a z celej sily snažila neodpadnúť. Na výzvy aby som si pohodlne sadla som zvládla len pokrútiť hlavou, slová sa mi zasekli niekde v hrdle, kde som mala obrovskú guču. Slzy som tlačila späť len silou vôle.
Keď na mňa prišiel rad vstúpila som do ordinácie, zastavila som sa 3 kroky pred kreslom a nohy vypovedali službu. Po pár minútach som prinútila hlasivky k spolupráci a oznámila smelú vetu, že ja si do kresla nesadnem, zaplatím za termín a chcem ísť preč. Pán doktor asi videl, že so mnou rozumná reč asi nebude, tak mi ponúkol, že odloží všetky nástroje a len sa na môj chrup pozrie.Pristúpila som, niekde v kostiach som cítila, že ak teraz odídem, už sa sem nikdy nevrátim.
Sadla som si do kresla, celá som sa triasla, keď sa dotkol líca rukou takmer som vyskočila z kože. Na otázky som odpovedala len jemným kývnutím hlavou, pretože hlasivky stihli utiecť.
Môj druhý termín u pána doktora Péterváriho prebiehal na vlas podobne. Tento krát ma však čakal zákrok. Injekciu s anestetikom som dostala, keď som sa nechala nachytať na trik " neboj, otvor ústa, len sa pozriem. " Sestrička aj lekár ma upokojovali, kým anestetikum začalo pôsobiť. Keď nadišiel čas otvoriť ústa oblial ma pot, oči mi išli vyskočiť ako som ich nalepila na dvere.
Pán doktor sa ku mne sklonil na chvíľu ma objal, sestrička ma hladila po vlasoch a mne pár neposlušných sĺz vykĺzlo spoza viečka. Ale pomaly som sa ukľudnila a bola schopná otvoriť ústa. Vreckovku som zvierala v ruke tak silno, že som mala ruky krvavé ako sa mi nechty zaryli do dlane. Keď som si mala vypláchnuť ústa pohár som držala s dvomi rukami a jeho obsah rozlievala, lebo sa mi ruky triasli. " Pozri Martika, na našu alkoholičku " vtipkoval pán doktor a ja som usmiala, čo vyvolalo ďalšiu vlnu vtipkovanie Pozri Martika, ako sa nám usmieva, už sa jej tu páči. " A sestrička ma opäť pohladila po vlasoch
Chodila som k nemu vyše rok, rozprávať som začala na 3 stretnutí a triasť som sa prestala až na 4 či 5 stretnutí. Po čase som zmenila zamestnanie a cestovala som k nemu z Bratislavy, často s kufríkom, pár hodín pred odletom na služobku. Chvíľami som sa cítila hlúpo, že môj strach ma prinútil správať sa tak infantilne, ale na začiatku som to nevedela kontrolovať vôbec.

Jeho trpezlivý a láskavý prístup mi pomohol úplne prekonať panický strach zo zubárov. V mojich očiach je pán doktor Pétervári tým najlepším zubárom a jeho sestrička Martika hotovým anjelom. Ich láskavý a citlivý prístup si veľmi vážim a som vďačná za ich trpezlivosť. Ich ambulancia nasadila vysokú latku, ktorá sa už prekonať veľmi nedá.Napriek tomu, že Nedávno som prešla ďalšími nepríjemnosťami so stomatochirugmi, keď sa povie zubár, už ma neobleje studený pot a nenaskakuje mi husia koža, už nemám strach. Mala som veľké šťastie, že som sa ocitla v ich ambulancii, pretože keď sa povie zubár ja sa usmievam a myslím na lekára, ktorý mi pomohol zbaviť sa panického strachu, bez narkózy s jedným objatím a stovkami vtipných poznámok. A samozrejme pomocou Martiky.

Nora-Soul Slížová

Nora-Soul Slížová

Bloger 
  • Počet článkov:  415
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek, ktorý si chce nájsť čas pre uvedomenie si vlastných myšlienok, postojov, názorov. Pochopiť určitú vec, teóriu, či událosť, mi prináša osobný rast a vytúžený pocit štastia. Zoznam autorových rubrík:  Moja RodinaDining GuidePrúd myšlienokTo čo ma potešiloTo čo ma zarmútiloVedeli ste, že...?o životez vlakuZvieraciereaders diarySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu