reklama

Nečakaná lekcia od bezdomovcov

Sedíme v pražskej električke, ktorá je plná. Pár krokov pred nami sedia dvaja, či traja bezdomovci, ktorí šíria neskutočný zápach. Cestujúci unikajú kade len môžu, niektorí prerušujú cestu a vystupujú. Každá minúta je príliš dlhá a sama váham, či ten zápach vydržím až do cieľovej stanice. Je to tak na hrane. Narážam na vlastné hranice. Na hranice vlastnej komfortnej zóny

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Jeden z nich sedi-spí s hlavou a trupom ovisnutým na sedadle pred ním. Na pohľad je to veľmi nepohodlná pozícia, byť opretý o ostrý kus železa v predklone. Moja ľútosť, či pasívny súcit je tu úplne zbytočný, nepomôže nikomu. Mne ani im. V hlave mi víria rôzné myšlienky, práve sme sa zúčastnili vynikajúceho seminára POP (process oriented psychology). Bol to veľmi príjemne a zároveň užitočne strávený čas a ja som o krôčik bližšej k delfskej múdrostiνῶθι σεαυτόν, "gnōthi seafton", spoznaj sam seba. Je to zaujímavy pocit, nahliadnuť do svojej duše a uvidieť tam všetky nedokonalosti, bolí a teší to zároveň. Pretože, keď hľadím do oči vlastným démonom, pociťujem pokoj v súvislosti s tým, kto som tu a teraz. Stojím a vstrebávam, namiesto unikania pred tým, kým byť nechcem a čomu sa snažím nepoddať sa. Spoznávanie sebasamej mení moje poznanie a zároveň aj spoznávanie sveta, ktorý ma obklopuje. Jung aj mnoho ďaších múdrych ľudí nám hovoria, že to čo nás irituje, to, čo nám vôbec nevonia v našom okolí, je odraz, tieň toho, čo nám vadí na nás samotných. Práve vlastnosti iných, ktoré nás vytáčajú sú tie, ktoré nemáme poriešené vo vlastnom príbehu.

A tak hľadám kontext, súlad s tým, čo vnímam a s tým čo ma obklopuje a naráža na moje hranice. Navonok jednoduchá situácia, keď niečo-niekto nám vôbec nevonia, v tomto prípade, zapácha a naša reakcia na túto situáciu. Na rovine bežného života, nie je čo riešiť, naše čuchové bunky posielajú jasný signál do mozgu. Niečo smrdí, vyhni sa tomu. Smrad neveští nič dobré, je to rozklad, degradácia, hnilobný proces ku ktorému je lepšie sa nepriblížiť. Smutné a sklučujúce je to vtedy ak tá degradácia sa týka živého človeka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Myslím si, že je tu aj hlbšia vrstva príbehu, ktorá sa netýka čuchových buniek. A tak sa zamýšlam nad bezdomovcami voziacich sa v električke mojej duše. Tie zapáchajúce sa rany, pocity, myšlienky a hodnoty, ktoré zapáchajú už tak veľmi, že pred nimi utekám. A keď sa stíšim aj pri písaní tohto blogu, pred mojím zrakom sa objavujú situácie, keď som radšej vystúpila z " električky", pretože som nemala silu ustáť ten zápach svojich vnútorných procesov. Stáva sa, že to čo objavíme vo svojom srdci nie je poklad ale niečo zapáchajúce, na ktorom sa podpísal čas. Čas, ktorý by mal byť omnipotentným lekárom a vyliečiť každú ranu. Rozklad sa deje práve tak v nás ako vôkol nás. Niektoré veci, musia von, práve tak ako hnilý zemiak z vreca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Od stretnutia s bezdomovcami prešlo viac než 30 hodín a ja som nedokázala na nich myslieť. Vnímala som, že posúvajú moje hranice a sú príležitosťou rozšíriť moju komfortnú zónu. Moja spontánna reakcia bola, že by som mala pre nich niečo urobiť. A keď som urobila krok naviac ,ponúkol sa mi iný proces. A to dovoliť aby tí zapáchajúci bezdomovci urobili niečo pre mňa. Dovolila som aby v tomto príbehu sa stali mojimi učiteľmi, ktorí poukázali nato, že moja spontánna reakcia unikať pred zápachom sa deje aj na inej rovine, než na tej fyzickej. Umožnili mi nahliadnuť do svojho vnútra a uvedomiť si, aké je dôležité je vysporiadať sa práve s tými zapáchajucimi vecami vo svojom srdci.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak pred mojimi očami vnímam opäť obraz tých bezdomovcov, možno to vyznie banálne, ale cítim k ním úctu za túto dôležitú životnú lekciu. Verím, že teraz som bola ja tá ktorá od nich niečo cenné prijala a budem sa snažiť, aby som nabudúce dala niečo cenné ja im.

Nora-Soul Slížová

Nora-Soul Slížová

Bloger 
  • Počet článkov:  415
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek, ktorý si chce nájsť čas pre uvedomenie si vlastných myšlienok, postojov, názorov. Pochopiť určitú vec, teóriu, či událosť, mi prináša osobný rast a vytúžený pocit štastia. Zoznam autorových rubrík:  Moja RodinaDining GuidePrúd myšlienokTo čo ma potešiloTo čo ma zarmútiloVedeli ste, že...?o životez vlakuZvieraciereaders diarySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu